onsdag 7 december 2011

4: Gestalta i bilder?

Efter förra veckans handledning fick jag uppmaningen att med bilder beskriva mig och vilken sorts lärare jag är/vill vara...i stort format. Inlednningsvis var uppgiften kul och jag hittade ett stort lakan som jag spännde upp på en masonitskiva (ca 1,20m * 2 m) Jag använde spritpenna för att förhindra mig själv att redigera...
Efter ett tag körde jag fast och tog en paus...när jag sedan kom tilbaka till bilden, eller bilderna som det faktiskt blivit, såg jag bara en massa schablonaktiga symboler.



Jag vände på skivan och började om. Nu försökte jag att komma bort från symboliken och istället fokusera på att teckna känslan/upplevelsen av att vara lärare. Jag bytte spritpennan mot kol...tyvärr blev resultatet magert även här...




När jag fått sova på saken gick jag nästa dag ner i min atelje och letade upp en mindre skiva. Jag skissade på ett själpvporträtt och tanken var att använda mina stora skisser från dagen innan som inspiration till att skapa en bild av den läraren/person jag redan är...



Hela denna gestaltningen har fått mig att reflektera mycket kring min egen person. Utvecklingssamtalet och mina starka reaktioner på handledningarna har förstärkt denna reflektion. Var är JAG i allt detta... Mitt självproträtt är en del i den undersökningen.

Citatet "Jag är inte den jag tror att jag är, jag är inte den du tror att jag är, jag är den jag tror att du tror att jag är" svävar förbi i mitt huvud...Men vem fan tror du att jag tror att jag är? Jag vet ju inte själv!
Jag hittade en sida på internet som kanske kunde ge mig mera svar på vem jag är... Här kommer mitt resultat:

1 kommentar: