onsdag 1 december 2010

En vecka med didaktik

Bengt och Lars-Åke var verkligen ett lyft! Min starkaste upplevelse från veckan var att det var skönt att få lite ”kött på benen”, att få de historiska och teoretiska grunderna inom det yrke jag så småningom kommer att jobba.

Bengt pratar om historia och om utvecklingen i bilden som ämne. Mycket intressant att reflektera kring min egen lärarroll och vilken sorts lärare jag vill bli. Vad vill jag ge eleverna och vilka förväntningar finns på mig, från elever, föräldrar och från läroplan och rektorer? Hur ska jag kunna möta dessa förväntningar på ett bra sätt? Förhoppningsvis kommer jag att bli den lyhörda pedagogiska lärare jag drömmer om…även om jag just nu tvekar MYCKET!

Lars-Åke citerade Imanuel Kant ” Det enda vi ser i världen är det vi pratat med någon om” Kloka ord. Detta är det jag har tyckt varit jobbigt efter flera av våra workshops: För kort tid för gemensam reflektion…ofta har det blivit lite snabbt medan vi måste plocka undan och flera måste springa till bussen (jag tillexempel) Vi skapar vår verklighet i samtal med andra och det kräver att jag får respons på mina tankar av dig och dig och dig… på så sätt kan jag få möjlighet att utvecklas och kanske byta perspektiv, ändra min åsikt och lära mig något nytt…

Jag behöver den gemensamma reflektionen för att växa!

Lars-Åke är en inspirerande och uppmuntrande man. Han får mig att känna tillförsikt inför min framtid som lärare. Han får det komplexa och ibland skrämmande i att vara lärare att låta så lätt… Han fascinerar mig.

Jag är inte den jag
tror att jag är.

Jag är inte den du
tror att jag är.

Jag är den jag tror
att du tror att jag är.

...en liten reflektion på ämnet: Jag blir till i samtalet med dig... om regeringens mål (det är så jag upplever det...) att radera alla ämnen som inte är "hård" kunskap från läroplanen...

http://www.gp.se/kulturnoje/1.501635-eva-lotta-hulten-livskunskap-ett-riktigt-skolamne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar