torsdag 16 december 2010

Kreativitet

Höneskit....
Bildlektion i skolan...1985. Tack och lov lektion, då får man ju åtminstone vara ifred. På klasskamraternas fråga: -Vad gör du? svarade jag ofta -Höneskit! Dels som ett försvar men mest för att jag ville skapa ifred.
Höneskit följer med mig än i dag och när jag ska starta upp ett projekt och sitter med den vita ytan framför mig tänker jag Höneskit och så kommer kreativiteten på nått sätt igång...ibland smygande, tuggande men även med flyt.

Vad är då kreativitet och är det något alla har, kan få eller kan träna upp?
Jag tror att alla har en kreativitet inom sig som det gäller att träna och bejaka för att den ska få utlopp. I perioder i livet kan det krävas mer medan det emellanåt kommer liksom till en utan ansträngning. Kreativitet är för mig förmågan att ge utlopp för någon form av skapande. Det kan vara framställandet av ny medicin eller byggandet av en tunnel. Det kan vara inom matlagning eller målandet av en tavla.

Boken jag läste heter "Inspiration" och är skriven av Charlie Norrman. Inledningscitatet i boken är: "Idag ska jag skapa. Bakom mig står alla mina tidigare jag. Dom som sa att dom inte vågade" Detta har blivit något av ett ledord för mig. Efter en jobbig period i mitt liv fick jag denna bok av en vän och den har hjälpt mig mycket. Den hjälpte mig att återerövra min kreativitet.

Charlie skriver om kreativitet. Han tycker att det handlar om att lita på det egna tänkandet och att det kan skapa något, stort eller smått. Jag håller med honom. Att vara kreativ handlar mycket om att lita på sin egen förmåga att våga vara en skapande människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar