onsdag 13 april 2011

Gestaltningsblogg 2

På väg nu då? Jag vet inte riktigt vart jag är på väg men jag har två linjer av konflikt som jag arbetar med.

Del 1: Efter att jag ritat av min dotters fåglar som jag tycker är underbara uppstod en konflikt här hemma. Hon blev jättearg för att jag härmade henne och ville inte att jag skulle göra det. Det väckte frågor inom mig. Får man sno idéer från sina barn? Får man sno idéer från andra? Eller kallas det att kanske att inspireras. När är det okej att härmas? Har inga svar på dessa frågor ännu, men jag tänker att alla mina alster kommer ju till ur någon form av inspiration av annat jag sett. Vem kan avgöra vad som är helt nytänkande och ”ickegjort”.

Trots dotterns protester förvandlar jag nu hennes tvådimensionella fåglar till 3D med hjälp av ståltråd gips och lera… vi får se hur detta slutar.


Till helgen är det planerat att jag ska få en liten kurs i hur man får igång svets och skärbrännare. Spännande! Jag har velat detta så länge så det ska bli riktigt kul att faktiskt få komma till att göra nu!

Del 2: Ögon i konflikt. Kan man fånga människors blick i en konfliktsituation med kameran? Jag ska i alla fall försöka. I eftermiddag har jag planerat att åka in till Kinna och stoppa folk på gatan och se om jag kan få några ”arga ögon” med mig hem. Jag tänker mig att avidentifiera människorna på bilderna genom att bara ta med just ögonen. Hur jag eventuellt ska presentera detta har jag ännu inte bestämt, kanske med foto eller kanske teckna av i kol… Jag tänker testa mig fram till den metod jag upplever ger mest när det kommer till konfliktkänslan.


Detta är en bild av mina ögon, sedda ur mina ögon, tecknade av mig i kol...



 Too cool for school handlar om en tatuerad lärare som sticker ut... men som faktiskt får stöd av skolnämnd, rektor, föräldrar och elever. Min konflikttanke i detta berör mera hur mycket "ofentlig person" är man som lärare? Vad ska man tåla när det kommer tillpåhopp på ens person?

Sedan är det en sak till… det far flyktiga tankar i mitt huvud kring konflikt som jag inte riktigt kan fånga. Det finns i periferin, kittlande och undflyende… det känns spännande. Ska bli kul att se om jag lyckas fånga detta och se var det för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar