tisdag 19 april 2011

Gestaltningsblogg 3

Under handledningen förra veckan fick jag i uppdrag att fota främlingar och att åka buss. Bussåkande har det blivit men ännu har jag inte hittat det jag söker i detta. Kameran är med mig hela tiden och nu har jag massor av material att arbeta vidare med.


Ytterligare en vecka har gått och jag och dottern har slutit fred. Jag får måla av hennes fåglar och hon hjälper mig genom att rita nya så att vi kan utöka vår repertoar. Planen för dessa fåglar ligger helt utanför detta projektet så jag arbetar vidare med dem hemma och går vidare här på bloggen.
Hemma firade vi freden med att baka och äta smarriga Påsk-cupcakes i mini format. Dottern blandade och garnerade och jag fick sköta ugnen (...och disken)



Arga ögon... där är jag nu. Kameran är med mig hela tiden och jag har fotat massor, vänner och främlingar, poliser, barn och pensionärer...


Dessa ögon tillhör en liten tjej, full av skratt, på ca 10 år. Henne hittade jag utanför NK där hon försökte få stressade och snåla göteborgare att köpa majblommor. Jag frågade om jag fick fota henne och det ville hon gärna. Jag förklarade vad jag skulle ha kortet till och att jag ville att hon skulle tänka på någon eller något hon var arg på. Hon blängde till och jag fotade. Efteråt frågade jag vad hon tänkte på. - Min bror, sa hon med bett i rösten.
Min konfliktbok är full av liknande beskrivningar av fotosituationer... I dessa beskrivningar finns allt från det mest banala till starka konflikter. Jag tänker: Finns det förbjudna konflikter? Sådana man absolut inte kan tala om? Var går i så fall gränsen och vem avgör vad som är okej?  En spännande process som ännu inte känns klar...Jag är i samlarfasen och trivs där just nu, och tänker fortsätta vara kvar här en vecka till...minst...

Redigeringen av korten har varit ett problem för mig men det löste sig tack vare Lisa som tipsade om Pixlar.
Tusen tack!

...Till sist lite om det där flyktiga som gömmer sig i det undermedvetna...det som kommer till mig i livets vila, under reflektionstiden, när alla måsten tar paus... Det finns där men ännu har jag inget konkret. Jag känner att något pockar på min uppmärksamhet och jag letar vidare i mellanrummen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar