tisdag 26 april 2011

Gestaltningsblogg 4

I det monotona arbetet med att tvätta, slipa, tvätta igen och måla och måla vår båt under påsken lyckades jag fånga något... en tanke som funnist där, strax utanför det nåbara... det är inget revolutionerande, men ändå intressant...
Unns förpik, med ny färg på insidan av skrovet...än är det långt kvar till sjösättning

Det handlar om att ha ögonen på sig. Eller att se, att bli sedd. Att vara iaktagen, men ändå inte sedd, att vara osynlig... Det finns en konflikt i ögonens möte.

Att möta någons blick...behagligt men samtidigt obehagligt. 
Vad är det jag ser i dina ögon, i din blick som låser fast min?
Vad är det jag ser i det flyktiga mötet med de främmande ögonen på bussen?
Vad kan jag läsa i de vänliga ögonen hos en vän som hastigt skuggas av en tyngre tanke än den sorglöshet som fanns där nyss.
Vad är det för obehag det finns i att möta en blick som dröjer kvar en stund för länge...medans samma tidsrymd men med en annan blick i min väcker de varmaste av känslor...

Jag arbetar vidare med min fotografering. Fotar arga ögon. Att fånga det ilskna bakom konflikter blir mer och mer intressant. Jag har kommit på hur jag ska fråga för att få fram det uttryck jag är ute efter. Det gör att jag kan ta färre kort och få ett mindre omfattande material att bearbeta. Det spar tid...

Jag har gjort en liten testutskrift av ögonen jag redigerat. Desutom har jag tillvekat en våg/mobil som jag funderar på att ha med...kanske något som åskådarna hjälper mig att fylla med ord på konflikter/lösningar eller oro...

Jag tar med och visar på handledningen på fredag. ...men...eftersom jag lovat mina "objekt" att inte lägga ut dem på nätet blir det ingen bild här. Förlåt... Förhoppningsvis resulterar detta arbete i någon form av utställning på HDK i slutet på maj. Välkommen att titta då...

4 kommentarer:

  1. Vad är det för fråga som gör att du får det uttrycket/svaret som du vill ha då?

    SvaraRadera
  2. Det jag tror har varit min nyckel är att jag börjar med att be dem stanna upp och ge mig ett neutralt ansiktsuttryck. Jag väntar in och är själv väldigt lugn. Sedan ber jag dem tänka på någon gång de varit i konflikt, varit riktigt arga och så tar jag kort... Jag är noga med att de inte ger mig en en min, en "bild" av ilska. Det är ju "Blicken" jag vill åt.

    SvaraRadera
  3. googla photo mosaics så hittar du liknande gratisprogram.

    http://www.engadget.com/2004/10/19/how-to-make-your-own-photo-mosaics/

    Mvh S

    SvaraRadera