lördag 19 november 2011

2: Hittar inte någon växel...

Fast i ett träsk av tyckasyndommigsjälvsomintehittarnågraideér...

Försöker läsa mina bloggar och göra som Rebecka, hitta min tidigare punkter där det brännde till, men hittar liksom inget. Läser Ellens blogg och känner mig lite stött av hennes sätt att skriva om powerpoint och förberedelser. Kan inte riktigt ta det med den normala klackspark jag annars gjort, vi är ju alla bara olika och var och en blir frälst av sin egen metod...men är nog lite för skör just nu. Alfreds blogg gjorde mig glad och imponerad. Vilken kul film! Jacob är så modig, tyvärr missade jag hans gatlopp men hoppas få se filmen....det käns rätt och slätt som om alla har en fantastisk ide´och jag står bara still och stampar.

Veckan har gått och jag har försökt pausa från livet, hitta de kreativa i mina mellanrum, så som jag upptäckt att jag fungerat detta året på HDK. Tagit promenader och bara suttit avskärmad på en stol, en buss på en bänk... Ännu har det bara gett mig frustration och en känsla av otillräcklighet.

I dag har jag tillbringat hela förmiddagen i ateljen, instängd och ensam, avskärmad från familjen och försökt klura ut hur jag ska fuska och vad är det att fuska?
Försöket till fusk tidigare i veckan med historiearbetet slutade bara med att inget blev gjort och nu hänger det som en mara över mig...ska lämnas in på fredag...
Fuskar lite med att måla...men gör jag inte alltid det när jag är i min atelje? Fuskar alltså? Jag har ingen formell kunskap inom konstskapande (eller hantverk heller för den delen...) Jag fuskar mig fram...
Jag har ingen lärarutbildning men har ändå arbetat med undervisning i nästan hela mitt yrkesverksamma liv...är det att ha fuskat?

Det finns massor om fusk på nätet...t.ex. en sida där man lär sig fuska...

Jisses så negativt och sorgeligt detta blev... Hoppas att detta gnällande gör att jag kan lämna det bakom mig och gå vidare. Tror jag måste släppa fusket och gå vidare med mina spår... kanske kan jag hitta någon ny tråd där att dra i...

2 kommentarer:

  1. Hej hej Cia. Vad tråkigt att du blev stött. Jag ville bara förmedla min instinktiva (och i ärlighetens namn ganska barnsliga) åsikt att förberedelser är lamt. Självklart tycker jag att det är bra med förberedda lärare/elever vare sig de jobbar i powerpoint eller något annat.

    How ever, jag vet att jag ofta blir missförstådd, men jag är hellre helt ärlig med även mina brister istället för att försöka låtsas om att jag inte har dem alls. Helt ärligt var det ju snarare en kritik mot mig själv och kanske en insikt i att jag fortfarande i mångt och mycket resonerar som just en osäker tonåring som inte vågar presentera något för att man kanske då verkar töntig eller något. Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig och hoppas att du förstår att jag ville rikta kritiken mot mig själv och inte mot er. Hoppas att det lossnar med kreativiteten efter handledning imorgon.

    SvaraRadera
  2. Man får gärna vara negativ tycker jag. Du skulle kunna utveckla lyckade fusk som du känner till eller som du gjort. Jag menar att viss form av fuskande kan vara effektivt och positivt. Fusk kanske kan vara typ vita och svarta lögner?

    SvaraRadera