tisdag 7 februari 2012

2: "Jag kan inte måla"

 

Ett kort inlägg kantat av barnmigrän och magsjuka...

Rubriken säger det: Jag kan INTE måla, JAG kan inte måla... var betoningen ligger finns hos läsaren. Innebörden blir annorlunda fast orden är desamma... Jag kan inte måla (för att jag har sjuka barn) eller (för att jag saknar material)
Makten över innebörden ligger hos dig just nu, för jag tänker inte fötydliga mitt påstående här och nu. Återkommer till det senare!

Abstrakt måleri...jag försöker måla, med akryl, men ögat söker skapa ordning, mening och mönster i bilderna...
Akryl på ritpapper A3

Akryl akvarellpapper
Akryl på akvarellpapper

akryl och gips på trä

Än så länge ligger makten hos färgerna, hos materialet, men jag har inte gett upp. Det kommer mera bilder senare!

Makt och maktstrukturer dyker upp i alla sammanhang, jag ser det och upplever det överallt...

Makt - kopplar till Brecht och kursen i dramatik på HSM med Robert Lyons. Skådespelarens makt att drabba sin publik med vridningar av verkligheten som får det att vända sig i magen...

Livet handlar om att ge Makt, genom att tillåta, titta bort eller aktivt stödja...Vi gör aktiva val som resulterar i att vi överlämnar, ger, tillåter andra att få, eller för den delen ta makt från och över oss.

En annan reflektion handlar om att ta makt över sitt eget liv: om att ta sitt liv när man själv vill. ...eller handlar det om, som vi pratade om på förra handledningen, att ta makten över situationen?

Är kvar i målandet, brottandet med färgerna och de abstrakta formerna samt vad MAKT egentligen betyder för mig och från vilket håll jag vill angripa.

1 kommentar: