söndag 26 september 2010

Om att lämna ut sina barn och sig själv...

Edvin läser saga för lillasyster Helga trots att han ännu inte kan läsa...men det kan ju inte hon heller... :o)


Veckan började med en film om lilla Marla, en kreativ flicka som älskar att måla. Okej om hon fick stöd, inspiration och "hjälp" från sin far, men att i så fall förneka det? eller var det faktiskt så att hon målade själv? För mig spelar just det faktiskt inte någon roll. Det som gör mig upprörd är föräldrarnas utnyttjande och utlämnade av barnet Marla, att utsätta sitt barn för ett så hemskt mediedrev.

Marianne Lindberg De Geers utställning i Uddevalla får mig att tänka lite i samma banor som kring Marla. Vad är det som får en människa att riskera sina vänner och vänskap genom att addera till andras konst. Jag tänker på användandet av Cronqvists grafik i sviten "Jag tänker på mig själv" och på Billgrens verk som MLDG målade till en flicka på. Vad är det som gör att man utnyttjar andra för sin egen vinning?

Så till fredagens övningar...
Var fanns informationen om att vi började först 10? Lite tröttsamt att sitta och vänta... skulle hellre ätit frukost med barnen i lugn och ro och tagit en senare buss...

Turbo-workshop om likheter/skillnader, kul men pressat. Luddiga instruktioner skapade förvirring, dessutom saknade jag reflektionen. Det vore bättre att rationalisera bort något moment och ge tid för reflektion/ diskussion. Min upplevelse är att det är först då som syfte och mål blir tydligt för alla.


Trots hetsen gillade jag övningen och kommer att använda den när jag jobbar. Såg många bra utvecklingsmöjligheter men som sagt, mer tid eller i avkortad version... (detta kan faktiskt gälla flera av de workshops vi gått igenom, känns som om det finns en vilja att ge oss så mycket att det sker på bekostnad av reflektionen...)

Ett litet musikaliskt inlägg i den politiska debatten..."Balladen om konsevenser"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar