tisdag 25 oktober 2011

8: Vad , hur och varför....


Jaha...processdagbok och besvarade frågor...

VAD har jag gjort? Efter hällande och drällande och insupande av Kålltorps atmosfär slutar det hela med att jag lämnar spår efter mig...
HUR: I form av fysiska fotspår och uttrampade och urtrampade gamla kängor...
VARFÖR: För att jag ville göra avtryck, för att lämna något av mig själv på en plats som jag innan projektet inte hade någon som helst relation till. En plats om aldrig mer kommer att vara likgiltig för mig, än mindre nu när jag faktiskt lämnat en bit av mig själv kvar.

Efter själva utförandet har jag nu funderat mycket på själva symboliken med min aktion. Om varför jag valde att göra just så. I skrivande stund är jag inte klar med tankarna kring detta och funderar på att spara det till redovisningen...att då redogöra för, att efterkonstruera kanske, meningen bakom handlingen...

Något jag lärt mig och som jag bär med mig på ett alldeles speciellt sätt är spåren spåren lämnat inom mig, tillfredställelsen efter genomförandet som växer som en varm bommulstuss i magen. Känslan av att ha utfört det jag inte vågade, inte riktigt tycker är "rätt" och jag har nu med mig en ökad förståelse för andra som utför liknande handlingar.

Didaktiska reflektioner...om att ta projektet rakt av och implementera i min undervisning? Nej, jag tror att det är för fritt för den skola och de elever jag möter när jag är ute och jobbar. Finns det delar av det sm jag kan använda? Ja, absolut! Att lyfta ut undervisningen från skolan och salarna där tror jag är avgörande i den nya undervisningen som beskrivs i Lgr11 och Gy11. För att möta de, för mig nya, begrepp som vi talar om här på HDK, så som bild-diskurs och den Visual Literacy Bengt Lindgren pratar om måste vi lämna huset och möta omvärlden på plats.


bilden funnen på: http://feber.se/hem/art/174384/lysande_gatukonst/

2 kommentarer:

  1. Kommer du på fredag? Vill veta mer om ditt görande, dina tankar!

    SvaraRadera
  2. Nej tyvärr...sitter och lider hos tandläkaren då... :(

    Jag är nyfiken på ditt arbete, det låter urspännande!
    Ser fram emot någon form av releaseparty ;)

    SvaraRadera