torsdag 15 mars 2012

5: Kvar i ett inte....

Som ni som följer bloggen säkert förstått så sker det inte mycket aktivitet just nu. Varken här eller i ateljén. Livet har sagt till mig att varva ner och hur mycket det än tar emot så kanske jag måste inse att ett dygn bara består av 24 timmar och att jag bör sova 7 av dessa...minst...

Ett klokt val kanske är att gå ner och läsa denna kurs på halvfart?

Här kommer i alla fall lite bilder på vad jag har påbörjat i måleri...











Allt jag målar målar jag över igen och igen och igen...

onsdag 29 februari 2012

4: Cia "Pollyanna" Freding

På handledningen sist pratade vi mycket om att ta makten över tekniken och Mattias uppmanade mig att gå tillbaka till grunderna och måla till exempel stilleben och bara nöta, nöta, nöta... och visst det är så man tar makten över situationen. men...jag har inte målat alls sedan förra handledningen...
Jag gick därifrån med kraft och tänkte att det är klart att jag ska måla...sen drabbades jag av livet...

- När jag var i yngre tonåren läste jag böckerna om "Pollyanna" en flicka som växte upp ensam med sin far som var en fattig missionspräst någonstans i Amerika. Hon saknade leksaker och när de emellanåt fick en låda med saker snälla människor skänkt önskade hon att någon skulle ha lagt ner en docka. Tyvärr fanns ingen docka utan istället ett par gamla kryckor och då föddes "Pollyanna-leken". Det var då hon började tänka att hon kunde ju vara glad för att hon inte behövde kryckorna istället för att deppa ihop över den saknade dockan... Pollyanna har dessutom en okuvliga tro på andra människors goda avsikter.



En klämkäck berättelse men det finns något i inställningen till tingens ordning som hängt med mig genom livet. Jag är en possitiv person, jag tror mina medmänniskor om gott. Min inställning är oftast att det omöjliga tar bara lite längre tid...När saker och ting går emot mig brukar jag kunna spotta i nävarna och säga till mig själv att det bara är att bryta ihop och komma igen... Kämpa på, var en duktig flicka...

Men inte nu.

Jag har gått ner i ateljen otaliga gånger sedan i torsdags och inte kommit mig för att ens klämma ut färg ur tuben...Jag är ingen duktig flicka och jag vill inte vara det nu.

Just nu står jag bara stilla och har låtit tingens ordning få makten över mig. Jag är lamslagen och att erkänna det, och skriva denna blogg, har varit en mara....

Jag behöver verkligen handledning nu!

söndag 19 februari 2012

3: "Jag kan måla"

Reflektion efter förra blogginlägget tillsammans med handledning för mig en bit frammåt...jag vågar visa det jag gjort och jag är inte helt skräckslagen inför "bedömning" av mina alster....

Min grundinställning har alltid varit att alla kan måla...även om jag tvekar inför min egen förmåga. För visst är det så? Att alla kan? I alla fall från början, när man är barn... Barn har ett otroligt bildspråk som någnstans på vägen begränsas...

6 år
6 år


Jag tror att jag fastnade där, i begränsningen någonstans på mellanstadeiet, när alla ville måla lika och dessutom så verklighetstroget som möjligt. Och eftersom jag var en "duktig flicka" lät jag mig ledas in i denna ganska snäva ram kring vad som är "att måla".

Mina bilder blir naiva i sitt uttryck, men det gör inget längre...jag målar så som jag vill för att jag gillar det... ...trots denna insikt sitter det en liten Jante på axeln och säger att det inte duger...jag övar och övar för att bli säkrare på min egen tro, för att ta makten över situationen!


Jag fick uppmaningen: Måla av några av dina fotade "ytor" (från en tidigare kurs) och addera sedan något utifrån den imaginära figuren Lil. (Hon är också från en tidigare kurs...)
Ovan ett exempel, på nästa handledning kommer jag att presentera någon eller några till...

Ursprungsbild...

tisdag 7 februari 2012

2: "Jag kan inte måla"

 

Ett kort inlägg kantat av barnmigrän och magsjuka...

Rubriken säger det: Jag kan INTE måla, JAG kan inte måla... var betoningen ligger finns hos läsaren. Innebörden blir annorlunda fast orden är desamma... Jag kan inte måla (för att jag har sjuka barn) eller (för att jag saknar material)
Makten över innebörden ligger hos dig just nu, för jag tänker inte fötydliga mitt påstående här och nu. Återkommer till det senare!

Abstrakt måleri...jag försöker måla, med akryl, men ögat söker skapa ordning, mening och mönster i bilderna...
Akryl på ritpapper A3

Akryl akvarellpapper
Akryl på akvarellpapper

akryl och gips på trä

Än så länge ligger makten hos färgerna, hos materialet, men jag har inte gett upp. Det kommer mera bilder senare!

Makt och maktstrukturer dyker upp i alla sammanhang, jag ser det och upplever det överallt...

Makt - kopplar till Brecht och kursen i dramatik på HSM med Robert Lyons. Skådespelarens makt att drabba sin publik med vridningar av verkligheten som får det att vända sig i magen...

Livet handlar om att ge Makt, genom att tillåta, titta bort eller aktivt stödja...Vi gör aktiva val som resulterar i att vi överlämnar, ger, tillåter andra att få, eller för den delen ta makt från och över oss.

En annan reflektion handlar om att ta makt över sitt eget liv: om att ta sitt liv när man själv vill. ...eller handlar det om, som vi pratade om på förra handledningen, att ta makten över situationen?

Är kvar i målandet, brottandet med färgerna och de abstrakta formerna samt vad MAKT egentligen betyder för mig och från vilket håll jag vill angripa.

fredag 27 januari 2012

1: Gestaltning igen!

Fjärde terminen på HDK och det är enbart gestaltning som gäller. Tankar inför denna kurs, med namnet 430, har varit att försöka utmana mig på områden där jag inte känner mig så hemma...våga utforska nya marker...till exempel måleri. Mina tidigare arbeten har resluterat i foto, skulptur, street art och perfomativ konst.

Efter första handledning bestämde vi oss för att besöka Konstmuseet, i första hand "Stena 15", samt Magasinsgatan 3 och  Ann-Sofie Sidén och Jonathan Beplers kortfilm om livet bakom kulisserna på Kungliga Dramaten i Stockholm för att söka inspiration och ett tema...

På konstmuseet visades ett urval av de stipendiater som mottagit Sten A Olssons kulturstipendie genom åren. Där fastnade jag främst för en konstnär som använder sig av pastellfärger och raka former. Bilderna blir tilltalande samtidigt som de stör mig. De väcker både harmoni och oro i kroppen på ett spännande sätt. Konstnären heter Jens Fänge.



Temat blev MAKT...


Det känns spännande att utforska. Vem har makt? Kan man ta sig makt eller är det något andra måste tillskriva ens person?


onsdag 14 december 2011

5: Personlig och privat.



Efter att ha jobbat med gestltning nu i olika former i tre terminer blir mitt arbete allt mer privat. Privat lite förbi den gräns som känns behaglig och okej. Jag rör mig i gränslandet och undersöker var min absoluta gräns går... Jag vet att jag upplevs som en lärare som får en nära relation med mina elever. Vissa anser att den är för nära, att jag är för privat. Själv håller jag inte med och tycker jag att det är upp till varje person att utforska och känna in var gränsen går.

Jag vill även undersöka vad som finns innanför mitt skal och vad är det av det som syns på utsidan. Hur transparent är jag egentligen. Är det så att de som säger att jag är för privat har rätt. Bubblar jag ur mig för mycket av mig själv så till den grad att andra blir obehagliga till mods? Om så är fallet...hur blir jag då bättre på att dölja mig själv...hur upprätthåller jag en profressionell distans...eller är det det jag vill egentligen?

Grävadet och forskandet fortsätter och en sorts gestaltning börjar ta form...må alla gudar och tekniken vara med mig!

Avlutar med en dikt av min favoritpoet, Lina Ekdahl:


Solhälsningen
Sen direkt ner på knä
Pannan i marken
Armarna rakt fram
Näsan i jorden
Gör man så när man förbereder sig
Står man bredvid den gula stolen
Bockar
Skrapar med foten
Luggen i ögonen
Tackar
Ursäktar sig

Och ber om nåd
Klipper man håret i tussar
Står spritt språngande
Rabblar franska sjömansvisor
Kastar övermogna krusbär
vilt omkring sig
Skriker
Jag vill inte
Beter man sig så
Klättrar man in till hästen
Lägger kinden mot

Låter armarna hänga
Låter det komma
Gör man så när man förebereder sig
för att ta adjö av sommaren
Gråter man
Två hundra grindvalar och sju delfiner
har strandat på Naracoopa Beach
- Man kan höra dom gråta, säger Jemma Blomhoff
invånare och semesterfirare spolar kallt vatten
bäddar in grindvalarna i våta lakan
grindvalarna gråter
delfinerna gråter

invånarna gråter
semesterfirarna gråter
gråter och spolar kallt vatten
gråter och bäddar med våta lakan
bäddar och gråter
spolar och bäddar
våta lakan, handdukar, överkast
allt dom kommer åt
klipper man håret i tussar
står spritt språngande
rabblar franska sjömansvisor
kastar övermogna krusbär
vilt omkring sig
skriker
Jag vill inte
Beter man sig så
Första, andra, tredje, pang
där rann strandskyddet väck
allemansrätt
vår rätt
vårt sätt
allemanssätt

Sverige när Sverige är som bäst
eller var
eller är
eller var
Första, andra, tredje, pang
där rann allemansvettet ut
studenter rycker ut
gråter och rycker ut
får ut en valunge
ut till havs
två gånger
valungen kommer tillbaka

två gånger
studenterna spolar och bäddar
gråter och spolar
ungen kommer tillbaka
ungen gråter
delfinerna gråter
grindvalarna gråter
studenterna, invånarna och semesterfirarna gråter
vem gråter för studenterna
vem gråter för semesterfirarna
vem gråter för invånarna

på Naracoopa Beach
Vem gråter för sommaren
Vem gråter för allemansrätten
vem gråter för metallarbetarna
vem gråter för textilarbeterskorna
vävarna
spinnarna
vem gråter för skomakarna
för apotekarna
vem gråter för smederna
för mjölnarna

vem gråter för fjärstyringsmannen
för lotsarna
för sjömännen
för verkstadsindustrin
vem gråter för verkstadsindustrin
det är många
det är många som gråter för verkstadsindustrin
vem gråter för lärarinnorna
för skolsköterskorna
för professorerna
lokalvårdarna
vaktmästarna

trädgårdsmästarna
vem gråter för bonden
för bönderna
för böndernas barn
böndernas vilsna barn
vem gråter för tandsköterskorna
husmödrarna
vem gråter för mödrarna
för mödrarnas mödrar
Kara-Su den sjuttonde maj tvåtusenfem

Mödrarnas mödrar
tog av sig sina huvuddukar
viftade och bad
vi har inga vapen
vi har inga vapen
tio mil hade dom gått
nu var dom framme
viftade och ropade
liberté liberté liberté
vi har inga vapen
vi har inga vapen
men det har vi sa soldaterna
siktade och sköt
vem gråter för soldaterna
vem gråter för slaktarna
vem gråter för oxarna
svinen
hönsen
vem gråter för hönsgårdarna
byarna där hönsgårdarna ligger
länderna där byarna finns
vem gråter för byarna

vem gråter för invånarna i byarna
semesterfirarna i byarna
studenterna som kommer från byarna
till Naracoopa Beach
bäddar med våta lakan
spolar med kallt vatten
tvåhundra grindvalar och sju delfiner
- Man hör dom gråta , säger Jemma Blomhoff, man kan höra dom gråta
Vem gråter för Jemma Blomhoff
Står bredvid den gula stolen
låter armarna hänga
skrapar med foten

ursäktar mig
och tar mig samman
går ett sista varv
skakar filten
sköljer ur pottan
knyter runt smutstvätten
packar bilen
går ett sista varv
summerar
Marelden var tidig i år

Koltrasten ovanligt ihärdig
Verkstadsindustrin gråter
Allemansrätten svajjar
Jemma Blomhoff lever
Brunnslocket behöver lagas
Lina Ekdahl

onsdag 7 december 2011

4: Gestalta i bilder?

Efter förra veckans handledning fick jag uppmaningen att med bilder beskriva mig och vilken sorts lärare jag är/vill vara...i stort format. Inlednningsvis var uppgiften kul och jag hittade ett stort lakan som jag spännde upp på en masonitskiva (ca 1,20m * 2 m) Jag använde spritpenna för att förhindra mig själv att redigera...
Efter ett tag körde jag fast och tog en paus...när jag sedan kom tilbaka till bilden, eller bilderna som det faktiskt blivit, såg jag bara en massa schablonaktiga symboler.



Jag vände på skivan och började om. Nu försökte jag att komma bort från symboliken och istället fokusera på att teckna känslan/upplevelsen av att vara lärare. Jag bytte spritpennan mot kol...tyvärr blev resultatet magert även här...




När jag fått sova på saken gick jag nästa dag ner i min atelje och letade upp en mindre skiva. Jag skissade på ett själpvporträtt och tanken var att använda mina stora skisser från dagen innan som inspiration till att skapa en bild av den läraren/person jag redan är...



Hela denna gestaltningen har fått mig att reflektera mycket kring min egen person. Utvecklingssamtalet och mina starka reaktioner på handledningarna har förstärkt denna reflektion. Var är JAG i allt detta... Mitt självproträtt är en del i den undersökningen.

Citatet "Jag är inte den jag tror att jag är, jag är inte den du tror att jag är, jag är den jag tror att du tror att jag är" svävar förbi i mitt huvud...Men vem fan tror du att jag tror att jag är? Jag vet ju inte själv!
Jag hittade en sida på internet som kanske kunde ge mig mera svar på vem jag är... Här kommer mitt resultat: