söndag 7 april 2013

395 & 440: 3 Släkten är värst?

Att få in en blogg innan 18 i kväll blir inte lätt... har jobbat hela helgen och slutar först 18 i kväll.

Tankarna kring mitt arbete är fortfarande inte klara, vad vill jag och vart är jag på väg?

I väntan på klarhet börjar jag fundera kring mitt konstnärliga släktträd...

Var har jag mina rötter? Egentligen...
Jag står mitt liksom emellan scen och bildkonst. Den ena delen av trädet är ganska tydlig, där släktforskare jag för ganska länge sedan och kom fram till att teaterrötterna hittar jag hos Brecht, i viss mån Stanislavskij samt Keith Johnston. Samtida inspiration får jag av Mattias Andersson på Backateatern. Dessa är både inspirationskällor och personer jag ser ett släktskap hos i mitt eget arbete.

Att hitta förfäder inom bildkonsten är svårare. Jag har en förkärlek till det melankoliska och lite dystra, till konst som skakar om mig lite och manar till eftertanke. I samtidskonsten dyker namn som Lena Cronqvist, Roy Friberg och Lars Lerin upp. Jag tilltalas av deras konst, formspråk och färgskalor...

Mittemellan dessa två grenar finns en nyare gren med performanceartister som jag bara just börjat utforska....

Just nu består grenarna av de konstnärer med sitt arbetssätt / färg-formspråk som tilltalar mej på olika sätt. Ska bli spännande att fortsatta släktforskare och se var jag kan hitta de släkttrådar som mera går hand i hand med mitt eget arbete.

Fragmentariskt och virrigt skrivet på telefonen...

Ps: jag kompletterar med länkar när jag kommer till min dator...efter 19 i kväll!

1 kommentar:

  1. Intressant det där med släktforskning. Man vet aldrig vad man hittar för spännande bakgrunder i släktleden. :)

    SvaraRadera