tisdag 14 juni 2011

Spelets regler 4

Filmen i dag EXIT THROUGH THE GIFT SHOP- BANKSY väckte lika mycket tankar som de tidigare. Vem spelar och på vems villkor. Stora tankar och inga svar... Kul att just Banksy gjort fimlen och lyckas vrida på perspektivet liksom tre varv. Vem är tokig och vem är klok? Banksy själv? Mr Brainwaash? eller de som köper konsten?


Affe...en mycket klok vän!


Ny dag och nya kort kullkastar alla mina planer om att måla...får bli något annat i dag. Funderade på att bryta mot kortet men beslöt att snällt foga mig och helt enkelt lägga om planen för mitt byggande.

Fram på eftermiddagen kom Nike och gick runt och gav oss lite feedback. Så otroligt roligt och skönt att få en reaktion på det jag gjort. Ett samtal som faktiskt behandlade min teknik, mitt skapande och det resultat jag kommit fram till. Jag vet ju om att jag saknat just detta hela året men först nu gick det upp för mig hur mycket! TACK snälla för det samtalet!

...fortsätningen på funderingarna kring min ovilja att tävla... Varje år i 6 års tid stod jag i matsalen och letade efter mitt namn bland reslultaten. Jag visste ju att jag inte var bra på idrott men att varje gång hitta sitt namn längs ner. Sist. eller i bästa fall, näst sist är inte kul.
Mamma gjorde ett försök när jag gick i femman. Hon ringde min lärare och bad att jag skulle slippa tävla. Hon vädjade och sa att det inte var hennes mening att jag skulle slippa ifrån utan att jag kanske kunde delta utom tävlan eller vara funktionär. Läraren svarade att någon måste ju vara sist och det är bra att lära sig att det är så....

1 kommentar:

  1. Ja. hu - måste någon alltid bli sist? Din lärare verkade se skolan som ett spel att vinna eller förlora (som många lärare nu med!). Tycker om den här kursen, när vi kan leka, ihop (inte spela emot), hela dagarna - där det kanske svider lite ibland, men att vi kan känna in och känna av, vad som är OK för vem. Och kanske (som du!) se till att inte ta det hela så gravallvarligt, vi ska ju ändå slänga allt efteråt :) Ses i morgon!

    SvaraRadera